tekan sahaja

Sunday, 18 December 2011

Cara Berdiet Tanpa Berlapar ?


Mungkin post2 sblum ni menyentuh sensitiviti kaum. Hamba mohon maaf :)
Maklumlah, idea mencurah-curah mmg tak boleh nak control tgn ni menaip.
(Bajet la kau shifa :P)

"Macam mana nak kurus ni ?"
Sebenarnya mmg susah nak kurus.
Benda ni lah yg pernah saya amalkan utk mengurangkan berat badan dahulu.
Tapi kalau kita konsisten dlm pemakanan dan senaman..

Mesti boleh punya!

Mula2, jgn berlapar. Makan apa yang diperlukan utk badan je. Bakar balik kandungan kalori  mknn yg dah kita makan. Kalau nak sgt makan burger contohnya, boleh je :) Tapi kena "workout" balik utk bakar segala kalori tu.





 Lps tu, jgn suka "mengenyoh"(mknn2 berlemak yg kita makan lps wktu mkn yg sepatutnya).
Sebab mknn tu la yang buat kita rasa tak kenyang2. haha :D


Benda pertama Syue cari dkt KoOp



Makan buah dulu sblum makan mknn yg berat. Anda boleh mencuba pelbagai jenis buah spt ( epal, oren, limau gedang, beri, anggur) sebab buah ni boleh mempercepatkan pembakaran lemak atau bahasa lainnya (tingkatkan metabolisme tubuh badan)





strawberi. Lain2 beri pun boleh cuba

an apple a day, makes the doctor away





Yang ni drpd kakak saya.
Kunyah lama2(biar smp lumat semua mknn dlm mulut), barulah kita telan. Kan lagi senang proses pencernaan tu. Kalau nak kunyah sampai 40 kali pun takpe (haha :D ,tapi nanti kena marah lah pulak sbb lambat).




Ataupun,
berpuasa sunat. Selain boleh melenyapkan nafsu.. boleh dapat pahala lagi (:
Tapi kita puasa kena niat kerana Allah, bukan sebab nak kurus semata-mata.



Biarlah org kata kita ni obses nak kurus ke..apa ke..Biarkan sahaja :)  Asalkan kita amalkan cara hidup sihat.

~Sekian sahaja drpd saya~




TERIMA KASIH kerana membaca ! ASSALAMUALIKUM

No comments:

Post a Comment